Hästigt inlägg.

Det går bara framåt med hästen. Känner att han blir starkare och uthålligare för varje dag. Ännu har jag inte tagit in honom på banan så mycket eftersom jag inte tycker han är tillräckligt stark ännu. Men som sagt var, det går framåt, fort och bra! Förra veckan jobbade vi mycket med galoppen, just för att bli av med energin som låg i överflöd. Då ville han mest springa och det gick knappt att rida i form. Flera gånger den veckan fick jag ta honom till  mini-trippel-kombinationen på 50-70 cm i skogen och köra fram och tillbaka. Kan ju säga att han hoppar SÅÅÅ mycket bättre i skogen, river nästan aldrig då och hur fel han än kommer mot hindrena hoppar han oavsett.
 
Måndags
Då red jag 1½ timma först på fältet i några volter för att värma upp. Sedan tog jag hindrena i skogen för att få ner energin lite innan jag försökte mig på galoppfattningarna. Inte i form ännu. Sedan red jag ut en runda och galopperade i lite backar.
Tisdags
Först red jag fram på grusvägen innan jag tog längan på fältet (typ 500 meter långt) en galopp åt varje håll och då kunde jag rida honom i form. Sedan tillbaka till paddocken och red lite volter i traven men kände att han tyckte det var för jobbigt så det blev bara ett pass på 50 minuter.
Onsdags
Idag red jag in i skogen och hittade ett toppen fält! Det var en slinga på det med massa svängar och varje runda var kanske 1 km. Travade den 4 gånger och fick chansen att böja igenom honom. Körde även några skrittsträckor där det var relativt rakt med massa skänkelvikningar. Efter det tog jag rundan kring Skärlunda i skritt och under turens gång släppte vi förbi en väldigt nervig häst. Tror ni inte min blir lika nervig? Min som jag fått skänkla på hela passet börjar plötsligt köra rodeo med mig frampå halsen och galoppera på stället. Knäppisen. ♥
Efter den rundan tog jag sträckan vid fälten från dagen innan och körde en galopp åt varje håll. Denna gång gick det ännu bättre. Efter det blev det pysselstund i en timma. Ridturen tog 1½ timma.
 
Så jag tycker det går framåt, från att knappt kunna gå fram utan att bocka och spänna upp sig så man inte får ner honom i form till att kunna galoppera i form och rida snirkel i trav med skänkelvikningar på EN vecka känns bra! Nu kan han ju mer än såhär men att komma igång efter ett långt bete är lite som att börja om igen. :)
 
I morgon får han vila, fredag ska jag se om killen vill följa med för då tar jag nog skutten i skogen och rider dressyr på stubbåkern annars blir det samma snirkelfält som idag i trav. Lördag blir det tömkörning och söndag kommer det en tjej och provrider honom. :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: