10 år och stroke

Min älskade häst som jag ägt i 6 ½ år gick bort 13/6-14. Något som lämnat djupa sår i mitt hjärta. Han var nämligen lite hängig dagen innan, 25 grader ute och han hade stått med en ny häst som ignorerat honom hela tiden. Trodde det spelade in på hur han kändes. Han var lite rödögd men han hade inte haft flugluvan på i några dagar och det var mycket flugor kring ögonen. Han hade fått soleksem på mulen som började blöda väldigt lätt, ovanligt lätt men jag vet ju att han kunde få eksem bara över en solig dag för kvällen innan hade han inget. Hade 0,4 i övertemp efter ridning och solen så han fick stå inne i stallet några timmar. När jag kom ut på kvällen ville han inte gå ut ur boxen, hängig och magen fungerade inte som den skulle. Vi gick och longerade till den kom igång, hörde ljud från magen och han hade bajsat och blivit mycket piggare, hängig men piggare. Lämnade honom i hagen med sina kompisar som han älskade istället för den nya hästen sent på torsdagskvällen. 
 
Fredag 5.50 var jag i stallet, hittade hästen död i hagen. Antagligen har han fått en stroke, för han hade bara lagt sig ner som om han skulle sova. Han hade dött strax innan jag kom upp för han var fortfarande varm och mjuk, max 1 timma innan. Satt med honom tills djurambulansen kom vid 9.30 och tog med sig honom. 
 
Helt oförberett, inga större tecken på att han skulle dö just den dagen. Tecken på stroke är bland annat att magen slutar fungera, hängig i huvud, lätt för blödningar, röda ögon, ibland lite feber, stelhet och att de bara lägger sig ner för att sova men aldrig mer vaknar. Allt detta stämmer in på Tyrone. Sedan har vi inte fått en fullständig diagnos eftersom vi inte ville obducera. För han hade inte rullat eller svettats som om det vore kollik. Oftast är det äldre hästar som kan få stroke men min var precis fyllda 10 år. 
 
Världens bästa grabb har nu lämnat mig i chock och sorg. Det gör ont att mista sin bästa vän. 
 


Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, jag har precis (april..) varit med om samma sak, det är så fruktansvärt jobbigt så det är inte sant

2014-07-15 @ 22:15:26
URL: http://isisar.blo.gg
Postat av: Julia

Åh, jag har precis (april..) varit med om samma sak, det är så fruktansvärt jobbigt så det är inte sant

Svar: Lider med dig!
Kim

2014-07-15 @ 22:15:27
URL: http://isisar.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: