Uppsuttet

Har jobbat Curre från marken sedan han kom till mig 14 september och sedan har ägaren hållt igång honom medan jag var borta i 2 veckor. Så har inte ridit honom sedan i slutet av augusti då jag endast provred. Kan säga att markarbetet har gjort stora stora skillnader på ponnyn!! Red med dressyrspö och snodd (lös men för att markera lite). Han är väldigt känslig i både mun och för skänklarna. Började med att känna igenom honom i skritt, volter, serpentiner, volter innanför spåret, skänkelvikningar, öppnor och slutor. Öppnorna och slutorna krävde lite mer jobb och några fler gånger. Mjuka, böjlig och följsam. Travade på på volterna och böjde. Vänster varv är det "svåra varvet". Han började kasta med huvudet och försökte fatta galopp med några bocksprång i traven varpå jag gick igenom mig själv. Insåg att jag var lite hård i innerhanden så släppte efter och satte mig djupare i sadeln. Då blev det genast mycket bättre och han slutade med alla dumheter direkt! (Ryttaren kan också göra stora fel)
Red ett par gånger snett igenom och körde ökad trav på diagonalen och sedan halvhalt och uppsamling med böjning på kortsidorna. Superduktig!

Avslutade med lite galopp på grusvägen väldigt avslappnat och i lätt sits. Lugn och fin ponny. Vill inte bråka med galoppen i paddocken ännu för han känns inte stark nog i kroppen att klara det.

Sjukt stolt över ponnyn och det ska bli oerhört roligt att jobba med honom och se hur han utvecklas! Något att träna på däremot är halter, speciellt när man sitter upp då han gärna vill att man kastar sig upp i fart. Men kan nog få ordning på det snart ju mer han vänjer sig vid mig som ryttare. :)





Kommentarer
Postat av: Kattis

Låter spännande att träna med en ny ponny! Kul med framsteg!:)

sv: Ja, det är väldigt vackert i de svenska fjällen även utan snö!:)

Svar: Det är kul och väldigt lärorikt. :)
Kim

2014-11-18 @ 19:56:38
URL: http://stellaefoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: