Uteritt med skutt

Slog ihop gårdagens träning med dagens för ponnyn. Var så trött igår att jag somnade i soffan och kom inte iväg till stallet för att rida och hann inte på morgonen när jag var där och fixade. Så vi red ut, utan snodd och utan sporrar med ett hoppspö. Han var pigg, väldigt pigg, och att köra utan snodden märkte han av direkt genom att dra upp huvudet och vägra någon slags form. Så får köra med lös snodd några gånger till så han vänjer sig för det gav stor skillnad. Red ut och galopperade av honom på de mjuka grusvägarna i lätt sits. Han är ingen som sticker, bockar eller kastar sig vilket är skönt! Kom till ett fält med några grenar på ca 10-40 cm höga. Där hoppade vi och han verkade tycka det var så kul! Sen travade vi en stund och så en lång skrittur hem. Väldigt svettig men energinivån kändes oförändrad!
 
Han är väldigt positiv, flexibel men han låter inget komma gratis. När jag hoppade honom så har han bra energi, bra inställning och duktig på att reglera avstånd själv. Hoppar allt och har inga problem med långa avhopp. Han hoppar hellre längre än att hoppa av för tätt inpå. (Inte som Tyrone som kunde hoppa försent när man kom fel och klev på stockarna i "hoppet"..) MEN inget kommer gratis! Man måste ha en fast hand och rama in med benen. Glömde benen vid ett tillfälle och då blev han osäker och stack åt sidan direkt. Men så fort jag la på benen försäkte han inte ens dra åt sidan. Så han är väldigt rolig att hoppa men man får arbete och verkligen vara med för annars gör han det inte. Lite lat sådär och rymmer från arbete när han kan men när han väl arbetar är han positiv, framåt och verkar ha kul. Så det finns en del att lära sig påden där ponnyn! Så länge sedan jag hoppade att jag är lite ringrostig men med mer träning och förhoppningsvis lite tips av ägaren så småning om så tror jag vi kan hitta knapparna bra! Som tur är överanalyserar jag allt så tänker på vad som gick fel och vad jag kan göra åt det. Därför tror jag att vi kan komma bra överrens och utvecklas mycket tillsammans.
 
Från när jag provred honom.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: