Trickträning

Eftersom ponnyn fortfarande har tappsko som jag inte kan fixa så vågar jag inte motionera honom. Gjorde det lite lätt en dag och dagen efter var han ojämn. Så drog ner till paddocken och tricktränade honom lite. Han har ju lärt sig "hov" (lyfta på hovarna) och igår tränade vi på att gå bredvid mig, stanna när jag stannar och sedan börja gå igen när jag bad honom. Det gick bra men det var rätt mycket liv i stallet han kollade upp emot och tappade koncentration till. Försökte med "backa" genom att knäppa med fingrarna och be honom backa. Gick inte. Trotsponny! Han ställde sig och spjärnade med benen så med all min kraft kunde jag inte rubba honom bakåt.. Det blir att träna mycket kommandon framöver!

Detta med att jag ska gå först och han bakom och stanna när jag stannar är ju kopplat till vem som är ledaren. I slutet tyckte han det var jobbigt att jag var ledare och ville hela tiden gå om mig. Så ledarträning behövs också för honom!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: